• 1401/12/23 - 09:20
  • تعداد بازدید : 384
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید

معاون سلامت دامپزشکی استان بوشهر شرایط خرید و نگهداری ماهی قرمز برای ایام نوروز را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر ، دکتر محمد مهدی سیمرونی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ماهی‌های آکواریومی اظهار داشت: این ماهی‌ها علاوه بر ایجاد منظر زیبای طبیعی سبب آرامش روان انسانها می‌شوند، این ارزش نباید با نقض ضوابط بهداشتی سبب بروز چالش و پیامدهای ناشی از بیماری‌های مشترک آنها مانند انواع گاستروآنتریتژ‌ها، انواع سل‌های پوستی، بیماری‌های گوارشی و... شود.

 

وی ادامه داد: ماهی قرمز از خانواده کپورماهی‌ها بوده که حداکثر 60 سانتی‌متر طول داشته و متوسط سن آنها 8-6 سال است، اما تا 20 سال هم گزارش شده است.

 

معاون سلامت دامپزشکی استان بوشهر در ارتباط با شرایط نگهداری این نوع ماهی‌ها هم گفت: دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد، عدم تغییرات ناگهانی دما، عدم دستکاری ماهی به‌دلیل افزایش احتمال آلودگی سطح بدن با عوامل بیماری‌زا، ارجحیت میزان سطح آب نگهداری به حجم آب به منظور تبادل اکسیژن بیشتر، از شرایط و ویژگی‌های محیطی برای نگهداری ماهی قرمز است.

 

دکتر سیمرونی در مورد تغذیه این ماهی‌ها هم عنوان کرد: غذاهای کم پروتئین با کربوهیدرات بالا، شناور در سطح آب، باید دوبار در روز به میزانی که پس از یکی دو دقیقه توسط ماهی مصرف شود.

 

دکتر سیمرونی بیان داشت: پس ازغذادهی 50 درصد آب را با آب فاقدکلر(آب شرب آشامیدنی شهری دارای کلراست که باید 24 ساعت در فضای باز برای خروج کلر قرار گیرد) تعویض کرد.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه تهیه ماهی قرمز شب عید از مراکز تحت نظارت شبکه‌های دامپزشکی باید صورت گیرد، ابراز داشت: در نگهداری طولانی‌مدت ماهی‌های قرمز در خانه و در کنار سفره‌های هفت سین مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل 2.5 لیتر منظور شود.

 

وی اذعان داشت: شست‌و‌شوی دوره‌ای آکواریوم‌ها و ضدعفونی آنها با محلول‌های نمک طعام 3 درصد، ترکیبات یده به‌ مقدار 200 میلی‌گرم در لیتر به‌ مدت 10 ثانیه (صرفاً آکواریوم و نه ماهی)، شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون و امتناع از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و جداسازی ماهی‌های بیمار و ارجاع به دامپزشک در موارد بروز بیماری از نکات مورد توجه در نگهداری ماهی قرمز است.

 

دکتر سیمرونی در پایان ابراز داشت: رعایت دوره‌ای حداقل دو هفته‌ای قرنطینه برای ماهی‌های جدید به آکواریوم خانگی و رهاسازی ماهی در منابع آبی مطمئن از دیگر نکات مهم برای نگهداری ماهی قرمز است.

 

  • گروه خبری : اخبار شهرستان,اخبار اسلایدر,هشدارهای بهداشتی
  • کد خبر : 298512
کلمات کلیدی
admin عبدالرضا کللی

admin عبدالرضا کللی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه