• 1401/05/19 - 07:19
  • تعداد بازدید : 517
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
رئیس دامپزشکی شهرستان دشتی خبر داد؛

واکسیناسیون دام‌های شهرستان دشتی در مقابل بیماری تب برفکی

رئیس دامپزشکی شهرستان دشتی از واکسیناسیون دام های این شهرستان در برابر بیماری تب برفکی خبر داد.

احمد ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیماری تب برفکی یا FMD، یک بیماری ویروسی بسیار مسری با خسارات بسیار گسترده در دام‌های زوج سم است. دام‌هایی نظیر بز، گوسفند و گاو بسیار حساس نسبت به این بیماری هستند و به علت مسری بودن، این بیماری به سرعت شیوع پیدا می‌کند و خسارت‌های اقتصادی بسیار زیادی بواسطه کاهش شدید تولیدات دامی، تلفات احتمالی و هزینه‌های بالای درمان ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در این مرحله از واکسیناسیون تب برفکی بر اساس واکسن واگذار شده به شهرستان، پتانسیل اجرایی و دستورالعمل‌های سازمانی با اولویت مناطق پرخطر اقدام به واکسیناسیون هدفمند در جمعیت دامی گوسفند و بز واجد شرایط خواهیم نمود.

ایزدی تصریح کرد: رعایت ضوابط بهداشتی - قرنطینه‌ای بویژه در انتقال دام‌ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری از اشاعه بیماری دارد و در صورت ابتلای احتمالی کاهش وزن، تب و کاهش تولید شیر در دام ایجاد می‌شود و از این رو توصیه می‌شود حتماً واکسیناسیون دام توسط دامداران به موقع انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ویروسی واکسیناسون است، اما در کنار آن رعایت شرایط امنیت زیستی و قرنطینه‌ای، افزایش اطلاع دامداران در خصوص بیماری و عدم خرید دام از مناطق آلوده، کنترل تردد افراد به دامداری‌ها، اخذ گواهی بهداشتی - قرنطینه‌ای در حمل و نقل دام‌ها، اجرای برنامه مناسب ضد عفونی و انجام واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری نقش مهم و اساسی دارد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دام فعالیتی وقت‌گیر و در واقع کار در شرایط سخت است و همکاران باید با تحمل گرمای هوا و بعد از طی مسافت طولانی در دامداری‌های دور و نزدیک شهرستان عملیات واکسیناسیون را انجام دهند و از این فرصت استفاده نموده و از همکاران زحمتکش و پرتلاش واحد مبارزه با بیماری‌های دامی شهرستان تقدیر و تشکر می‌نمایم.

ایزدی گفت: بر این باوریم که دامپزشکی ضمن نقش مؤثر در حمایت از تولید، در اقتصاد مقاومتی و حفظ سرمایه و اشتغال پایدار روستایی و عشایری نقش بسیار مؤثری دارد و دامپزشکی پیشانی خدمات رایگان در پیکره دولت می‌باشد.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان,دشتی,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 289166
کلمات کلیدی
admin عبدالرضا کللی

admin عبدالرضا کللی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه