• 1403/02/04 - 07:50
  • تعداد بازدید : 56
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر مطرح کرد؛

هدیه دولت سیزدهم به دامداران بوشهری‌ با ارائه خدمات رایگان دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: خدمات دامپزشکی به جامعه هدف در شهرهای و روستاهای استان در دولت سیزدهم در قالب اردوهای جهادی به شکل رایگان انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر؛ مهدی تنگستانی‌مکان در نشست «یکشنبه‌های پاسخگویی مدیران به رسانه‌ها» اظهار کرد: در سال گذشته، یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری استان به شکل رایگان از خدمات دامپزشکی در زمینه های واکسیناسیون، سم‌پاشی جایگاه و سمپاشی بدن بهره مند شدند.

وی افزود: امسال نیز این برنامه با همان شکل ارائه خدمات رایگان دامپزشکی ادامه می یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: ١٠ کشتارگاه سنتی و سه کشتارگاه طیور در استان فعال است .

دکتر تنگستانی‌مکان ادامه داد: بر اساس وعده بخش خصوصی، اولین کشتارگاه صنعتی استان با ظرفیت ۲۵۰ رأس گوسفند و ۱۰۰ رأس گاو در یک شیفت کاری و ٩٠٠ رأس دام سبک و سنگین در روز، در پایان این ماه وارد چرخه تولید می شود.

وی ادامه داد: در ۲ ماه گذشته و در قالب طرح تشدید نظارت بر مواد غذایی، ۲.۲ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف معدوم و ۳.۸ تن مواد غذایی گوشتی غیربهداشتی ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر یادآور شد: همچنین در سال گذشته، ۵۳ هزار فقره بازدید از مراکز عرضه و تولید محصولات غذایی، دامی و پروتئینی انجام شد که منجر به معدوم ۸۶ هزار کیلوگرم فرآورده گوشتی و آبزیان و ضبط ۹ هزار کیلوگرم از این فرآورده ها شد.

تنگستانی‌مکان گفت: در زمینه تحقق شعار امسال، کار تایید مزارع پرورش آبزیان به اتحادیه‌ها و بخش خصوصی واگذار شده تا بتوانند در کنار نگاه نظارتی و حاکمیتی دامپزشکی استان، به رفع مشکلات و گرفتاری های مراکز پرورش و تکثیر کمک کنند.

وی با اشاره به اثرات بیماری AHPND بر مزارع پرورش میگو در سال گذشته که منجر به کاهش تولید تا ۲۴ هزار تن شد، عنوان کرد: امسال نیز این بیماری وجود دارد اما با آموزش های انجام شده و آمادگی برای مقابله با آن، میزان خسارت پیش بینی شده به شکل بسیار گسترده ای نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر ادامه داد: توسعه پرورش ماهی در قفس‌ با توجه به بهره‌وری بالاتر پیشنهاد، تشویق و نظارت می شود.

تنگستانی‌مکان عنوان کرد: نظارت بر کشتار ۱۷.۵ میلیون قطعه مرغ، ۲۴ هزار و ۷۷۹ رأس دام، ۲۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان، واکسیناسیون ۸۳ میلیون طیور صنعتی و واکسناسیون ۱.۳ میلیون رأس دام علیه بیماری‌های گوناگون به‌ شکل رایگان در سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص آبزیان حرام گوشت، گفت: صید ماهیان حرام گوشت شامل خساک، خرچنگ، یال اسبی و مارماهی به دلیل وجود بازار صادرات ممنوع نبوده اما عرضه این ماهیان در بازار مسلمانان حرام است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مسوولیت به سازمان دامپزشکی داده شده با ارائه کنندگان ماهیان حرام گوشت برخورد می شود.

دکتر تنگستانی مکان یادآور شد: با همکاری سازمان دامپزشکی استان، کارخانجات فرآوری میگو کدهای مورد تایید استاندارد اروپا، اوراسیا و چین را بدست آورده اند که با این کدها که توسط نمایندگان این کشورها به شرکت های عمل آوری مستقر در بوشهر داده شداد، مشکلی برای صادرات ندارند.

وی در خصوص تزریق هورمون در مرغداری ها گفت: این که در مرغداری ها هورمون استفاده می شود حرف درستی نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر ادامه داد: تزریق هورمون مقرون به صرفه نیست و حتی امکان تزریق به ۲۲ میلیون قطعه مرغ در یک ماه وجود ندارد بلکه از ژن ها اصلاح شده مرغی استفاده می شود که چاقی کننده بوده و از لحاظ علمی نیز مشکلی برای سلامتی انسان ندارد.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 318155
کلمات کلیدی
admin عبدالرضا کللی

admin عبدالرضا کللی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه